Sport powszechny to: prawa, obowiązki i samorealizacja
Prawo do:
- wolności wyboru,
- edukacji.
Jedną z form edukacji człowieka powszechnie uznawaną jest sport powszechny, dlatego dostęp do różnych form sportu powszechnego jako elementu edukacji jest prawem człowieka.
Mówi o tym
art.26 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka oraz
art.12 Międzynarodowego Paktu Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych.
Cytuję: ”celem oświaty będzie pełny rozwój osobowości ludzkiej i ugruntowanie poszanowania
dla praw człowieka i podstawowych wolności.”
Sport powszechny jest szczególną formą edukacji stosowaną w wychowaniu dzieci i młodzieży. W akcie prawnym Konwencja o Prawach Dziecka, ogłoszonym w DzU Nr 120 z 1991r w artykułach 3, 18, 27, 29 i 31 są nałożone szczególne obowiązki na państwo i jego administrację, na organizacje samorządowe i pozarządowe oraz na wszystkie osoby fizyczne zajmujące się wychowaniem i edukacją dzieci. Z treści tych zasad prawnych wynika prawo dostępu do sportu powszechnego uznawanego jako formę rekreacji aktywnej i czynnego wypoczynku mającej znaczący wpływ na rozwój fizyczny i intelektualny dziecka. Daje poczucie swobody i wolności. Uczy umiejętności korzystania ze swoich praw. Wyzwala poczucie spełnienia i samorealizacji.
Sport powszechny jest fundamentalną formą edukacji dziecka.
Badania naukowe dowiodły, iż osoby uczestniczące aktywnie w różnych formach sportu powszechnego posiadają:
- wyższy stopień umiejętności adaptacyjnych do różnych sytuacji życiowych,
- większą odporność organizmu na stresy i choroby,
- większą sprawność fizyczną i wydolność biologiczną organizmu.
W wielu krajach na świecie sport powszechny jako kulturę fizyczną zaliczono do dziedziny kultury. W aktach prawnych Unii Europejskiej występuje i jest traktowany jako dziedzina kultury. Dlatego zapisy w art.15 Międzynarodowego Paktu Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych oraz w art. 27 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka mówią o prawie wszystkich ludzi do uczestnictwa w życiu kulturalnym wymieniając różne dyscypliny sportu powszechnego oraz sposób uczestnictwa w nich.
Jednym z najlepszych promotorów praw człowieka jako jednostki i jako grupy społecznej jest sport powszechny. Kształtuje zainteresowania i wartości. Doskonale upowszechnia i promuje etos społeczny oraz pierwiastki patriotyzmu na każdej „arenie” lokalnej czy międzynarodowej. Uczy umiejętności kolektywnego współistnienia, ożywia życie społeczne i kulturowe zbliżając do siebie ludzi i społeczności.
Reprezentowanie siebie ,rodziny i swojego regionu lub Kraju jest zaszczytnym obowiązkiem patriotycznym. Przysparza zaszczytów i poważania. Wyzwala dumę w każdym, kto zasługuje na miano reprezentanta. Często znane postacie sportowe przenoszą swoją działalność sportową na działalność wolontarystyczną, humanitarną uzyskując miano ambasadora dobrej woli.
Jednym z najważniejszych walorów sportu powszechnego jest samorealizacja, spełnienie swoich marzeń i oczekiwań, osiąganie upragnionych celów życiowych. Dlatego bardzo ważnym zadaniem jest nauka podstaw i zasad uprawiania form sportu powszechnego przez dzieci. Jest to drogowskaz do zdrowego stylu życia.
Leszek Zieliński
Dyplomowany menedżer sportu
Dypl. menedżer organizacji imprez sportowych