W sobotę 4-go lutego Dzień Walki z Rakiem

 

Co roku na nowotwory w Polsce zapada  ok.130 tysięcy osób. Przyczyny to stres i zanieczyszczenie środowiska. Są też zagrożenia, których moglibyśmy unikać, np. palenie papierosów, które powoduje raka płuc, jamy ustnej, krtani, żołądka i pęcherza moczowego. Zbyt tłusta, uboga w warzywa, owoce oraz ryby dieta sprzyja z kolei rakowi jelita grubego, brak aktywności ruchowej . Niestety w Polsce aż 80 proc. przypadków wykrywanego raka jest w zaawansowanym stadium. Z tego powodu udaje się wyleczyć tylko jedną trzecią chorych, podczas gdy w Europie Zachodniej połowę, a w USA - 60 procent.

Regularna aktywność ruchowa może uchronić nas od wielu problemów zdrowotnych

 

Rak piersi - Bostońscy naukowcy dowiedli, że pływanie, jazda na rowerze, bieganie a nawet szybki marsz obniża poziom estrogenu. Jak wiadomo hormon ten jest odpowiedzialny za wzrost komórek piersi i ich rakowacenie. Z badań wynika, że godzina sportu dziennie, uprawianego konsekwentnie przez wiele lat, obniża ryzyko wystąpienia raka piersi o 20 proc.

Rak nie lubi aktywności ruchowej, dlatego „sportując się” zapobiegamy tej strasznej chorobie.

 

Szeroko rozumiana aktywność fizyczna poprawia stan zdrowia na różne sposoby:

Przed rozpoczęciem ćwiczeń odpowiedz na następujące pytania:

  1. Czy twój lekarz kiedykolwiek mówił Ci, że masz problemy z sercem lub, że powinneś /aś wykonywać ćwiczenia zalecane tylko przez lekarza?
  2. Czy odczuwasz ból w klatce piersiowej w czasie wysiłku?
  3. Czy w ostatnich miesiącach odczuwałeś/aś ból w klatce piersiowej w czasie spoczynku?
  4. Czy straciłeś/aś kiedykolwiek równowagę z powodu zawrotów głowy lub straciłeś/aś przytomność?
  5. Czy odczuwasz dolegliwości kostno-stawowe, które nasilają się pod wpływem wysiłku?
  6. Czy przyjmujesz zalecone przez lekarza leki nasercowe?
  7. Czy znasz inne przyczyny, które uniemożliwiają rozpoczęcie ćwiczeń fizycznych?

Jeśli na jedno lub więcej pytań twoja odpowiedź brzmi "tak" oznacza to, że powinneś/aś przed rozpoczęciem ćwiczeń skonsultować się ze swoim lekarzem.

Jeśli na wszystkie pytania odpowiedź była negatywna, możesz stopniowo zwiększać swoją aktywność ruchową.

Jak dobrać intensywność ćwiczeń do twojego wieku i możliwości ?
Aby określić jak intensywnie możesz ćwiczyć, będziemy badać częstość akcji twojego serca (tętna na minutę - mierzonego na tętnicy promieniowej). Nie powinna ona być zbyt szybka, zbyt wolna, czy niemiarowa.

.

Pamiętając, że ludzki organizm ma różne mechanizmy obronne, nie sposób wyobrazić sobie, że śmierć pojawia się na nagle, wskutek zawału serca, wylewu krwi do mózgu czy raka. Organizm informuje nas o każdej toczącej go chorobie, ale niestety jesteśmy zbyt zajęci codziennym życiem, by dostrzec te sygnały. To jest zasadniczy problem. Współcześni ludzie nie dostrzegają postępujących zaburzeń stanu zdrowia, tymczasem filozofia, stanowiąca podstawę medycyny orientalnej pozwala spojrzeć na zdrowie z innej perspektywy.

„MIBIO” – choroba utajona to stan pozornego zdrowia, w którym organizm staje u progu poważnej choroby. Pojęcie „MIBIO” istnieje tylko w medycynie orientalnej, znaczy tyle co „JESZCZE NIE CHORY”. Podstawą zaś jest przekonanie, że choroby wynikają z zakłóceń w przepływie energii życiowej Qi („czi”). W wielu wypadkach, w których medycyna zachodnia stawia diagnozę choroby psychosomatycznej – według medycyny orientalnej taki stan wynika z ogólnego braku równowagi fizycznej, co łączy się z poważnym zakłóceniem przepływu Qi i krwi. Dopiero w obliczu takiej diagnozy można zapewnić pacjentowi odpowiednie leczenie.